mandag 1. oktober 2007

Dagens diva


Det finnes mennesker som bare er mer glamorøse enn andre - noen har tilsynelatende alltid vært sånn, mens andre jobber hardt for å komme dit. Jeg har alltid beundret de som innehar denne je ne sais pas quoi, og også misunt dem denne blandingen av utseende, selvsikkerhet, sjarme og, ja, æ veit itj ka. Derfor skal jeg begynne en liten serie som jeg skal kalle dagens diva, og vil i den sammenheng tippe hatten til den suverene glamourbibliotekaren som har inspirert meg gjennom sine "dagens"-serier.
En annen årsak til at en slik serie er så artig er selvsagt at det er morsomt for meg å sette meg ned og finne de fineste sort-hvite portrettene som google kan by på :)

Min første diva er Marilyn Monroe, som er den mest ikoniserte kvinnen av vår tid. Hun var ingen stor skuespiller, og sannsynligvis heller ikke noe stort menneske, men hennes utseende og de assosiasjoner det vekker hos de aller fleste av oss er av en tid hvor amerikanerne var the good guys, skjønnhetene hadde kurver og diamanter var en kvinnes beste venn.. som en slags legemliggjøring av de glamorøse 50-årene er Marilyn forever divine.
----------------
Now playing: Isobel Campbell & Mark Lanegan - Ballad Of The Broken Seas
via FoxyTunes

Ingen kommentarer: