torsdag 4. oktober 2007

Drageløperen


Planen her er tredelt: i mitt nye hobbyprosjekt (denne bloggen) skal jeg til enhver tid ha et bilde av den boken jeg leser. Dette skal igjen føre til at jeg føler et slags press for å bli flinkere til å lese bøker (savner det!), noe som dessverre har blitt forsømt gjennom studietiden (som snart er over! hurra hurra). Tredje del av planen er å skrive en liten anmeldelse av boken når jeg er ferdig.
Jeg har nå blitt ferdig med den første boken, Drageløperen av Khaled Hosseini. Jeg hadde ikke gjort mye research før jeg leste på den, men har fått den anbefalt, i tillegg til at jeg har fått med meg at den er (mistenkelig) populær. Min umiddelbare følelse etter å ha avsluttet boken var forvirring - er det meg det er noe galt med? I en søken etter svar satte jeg meg foran PCen og googlet boken, for deretter å falle til ro. Drageløperen er en av disse bøkene som veeeldig mange lesere liker, men som de fleste anmeldere ikke er veldig imponert over (og heller ikke jeg, eller andre mer kritiske lesere): boken er nemlig ekstremt banal. Karakterene er skildret på en nesten karikert måte (de snille er så snille at de går i døden for sine svikefulle medmennesker, mens de onde er så onde at de elsker bøker om Hitler og bruker barn som sexleketøy og jeg vet ikke hva). Historien begynner ganske bra, og det er interessant å lese om Afghanistan. Men etter hvert utvikler den seg til å blir rene thrilleren, og det kler den ikke veldig godt sånn tematisk sett - jeg synes nesten det er litt ufint, med tanke på hva som skildres. Som et siste spark: forfatteren benytter seg av frampek veldig ofte, og de er enormt irriterende! Jeg brukte den samme teknikken når jeg fortalte spøkelseshistorier som barn; fortell om noe normalt/koselig, og avslutt med noe slikt som; "ikke visste jeg at det var siste gangen jeg skulle se ham/spise dette/smile/ på lang tid".
Akkurat som Da Vinci Koden er dette et bevis på at man ikke bør lese bestselgere. Bøker er som filmer, og hvis noe er veldig populært er det grunn til å være skeptisk. Kall meg misantrop om du vil.
----------------
Now playing: NRK2 - Dagsnytt atten 03.10.07
via FoxyTunes

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ååå! Den har jeg så lyst til å lese!

Mie sa...

Slå deg løs :)
Mange liker den.